5 ČASTÝCH MÝTOV O VÝŽIVE

V dnešnej dobe je internet plný informácií ale aj dezinformácií, v ktorých sa strácame a nevieme posúdiť, na ktorý zdroj sa môžeme spoľahnúť a na ktorý nie. Na túto tému by som mala zopár odporúčaní:
– čítajte články kriticky; použite sedliacky rozum: zdajú sa vám informácie realistické
– overte si informáciu vo viacerých zdrojoch
– kredibilita zdroja – kto článok píše, je to odborník (v našom príoade na výživu, lekár, atď.)?
– dátum, kedy bol článok publikovaný
Dnes by som sa chcela bližšie pozrieť na tému mýtov o výžive. Výžive sa venujem už nejakú tú dobu a kurz výživového špecialistu som si spravila pred viac ako rokom. Mám veľký rešpekt pred touto témou, snažím sa v nej vzdelávať, mať otvorenú myseľ a nebrániť sa iným názorom. Nechcem teda povedať, že to čo píšem je stopercentná pravda. Sú to moje odporúčania, o ktorých som sa dočítala v overených zdrojoch, podelili sa so mnou o nej skúsení výživoví odborníci a sú overené praxou.

1. Počítanie kalórií

Jeden z najčastejších mýtov, ktoré počujem od klientiek – počítanie kalórií je základom a zaručí, že budeme fit a dosiahneme, prípadne si udržíme želanú váhu. Naopak, iba počítanie kalórií vám naopak môže brániť v dosiahnutiu želanej váhy. Kalórie však nie sú všetko, pretože nie je kalória ako kalória. 50 gramov avokáda napríklad strávime úplne ináč ako 50 gramov hranoliek. Alebo rovnaký objem vlákniny zohrá pri našom trávení úplne inú úlohu ako rovnaké množstvo rýchlych sacharidov. Hlavné je prijímať vyvážené množstvo živín v čo najčistejšej, neupravenej forme. Teda vyvážené množstvo dobrých tukov, pomalých sacharidov, proteínov a vlákniny. Čo to znamená v praxi? Zdroje dobrých tukov sú ako živočíšne, tak aj rastlinné; napríklad olivový olej, avokádo, orechy a semená. Zdroje pomalých sacharidov sú najmä celozrnné obilniny, ovocie a zelenina. Proteíny tak isto ako tuky získavame zo živočíšnych i z rastlinných zdrojov; čistý ryžový či konopný proteín, opäť orechy a semená.

2. Pitie počas jedenia

Ani by ste neverili ako často som počula vetu: „Pijem počas jedla, aby som si zaplnila žalúdok a cítila sa tak plnšia a zjedla menej. Takto nepriberiem.“ Asi vám je celkom jasné, že toto nie je správny prístup. Čo sa v skutočnosti deje je to, že voda riedi žalúdočné šťavy v našom tele a teda je pre náš organizmus naopak náročnejšie stráviť prijatú potravu. Piť je najlepšie medzi jedlami a nie príliš neskoro večer. Ráno nalačno aspoň pohár čistej vody, prípadne vody s troškou melasy, ktorá naštartuje metablizmus.

3. Prejedanie sa proteínmi

Ďalšou častou chybou je, že prijímame proteíny často najmä zo živočíšnych zdrojov, teda jeme priveľa mäsa či mliečnych výrobkov. Mliečne výrobky sú pre náš organizmus náročnejšie na strávenie a preto je vhodné čerpať bielkoviny aj z prírodných zdrojov. Okrem toho, môžeme s istotou povedať, že proteíny netrávime ťažšie len kvôli laktóze ale aj vysokému obsahu kazeínu. Častý mýtus, najmä vo svete fitnesu je, že bielkovín môžeme zjesť koľko chceme. To však nie je pravda: sacharidy, tuky ale aj bielkoviny, ktoré nie sú premenené na energiu sa ukladajú v našom telo vo forme tuku. Mnohé štúdie preukázali vzťah medzi vysokým príjmom bielkovín a zvýšeným výskytom vápnika v moči. Nehovorím samozrejme, aby sme bielkoviny nejedli, dôležité je množstvo na kilogram hmotnosti. Renomovaný japonský lekár Hiromi Shinya povedal: Nadmerné množstvo proteínov zabezpečuje síce rast, no najmä v vyššom veku spôsobuje predčasné starnutie.

4. Iba jedlo má vplyv na to, ako sa cítime

Ďalším častým mýtom je to, že si myslíme, že iba to čo jeme je zdrojom toxínov v našom tele. Naopak, celý náš životný štýl priespieva k nášej výžive ako aj k váhe. Dokonca aj toxické vzťahy či pracovné prostredie má vplyv na náš nervový systém. Naopak jóga, meditácia, pozitívne vzťahy a láska majú na nás pozitívny vplyv. Môžem to len a len potvrdiť sama na sebe. Keď som spokojná sama so sebou, vo vzťahoch, v práci, pravidelne cvicím jógu a chodím do prírody, nemám žiadne/ alebo len minimálne prejavy histmínovej intolerancie. Nie vždy je to ľahké. Akonáhle mám v práci stres, už to môj žalúdok vie. Ale je veľmi dobré mať toto na pamäti, dať si pred prezentáciou krátku meditáciu či zavolať blízkej osobe. Chcem len povedať, že nie diéta je to, čo nás dostane k našej želanej váhe, je to zdravý životný štýl so všetkým, čo k tomu patrí. A to je dobrá správa! 🙂

5. Zo sacharidov sa priberá

Ďalší obľúbený mýtus. Zo sacharidov sa priberá. Sacharidy (cukry) sú v prírode najrozšírenejšou organickou látkou a náš organizmus ich potrebuje ako zdroj energie. Podstatné je, aké druhy sacharidov máme jesť, aby sme boli plní energie a nie naopak. Zlé sacharidy sú tie jednoduché. Ich prílišnou konzumáciou si môžeme spôsobiť mnohé problémy, vrátane cukrovky či obezity. Do krvi sa vstrebávajú veľmi rýchlo a okamžite sa začne vylučovať hormón inzulín. Tento hormón je prezývaný hormón hladu, kedže sa stará o to, aby naša hladina cukru v krvi opäť klesla. Tento stav opätovne vyvolá pocit hladu a tak hladina glykémie kolíše. To má za následok známe útlmy počas dňa a samozrejme priberanie. Sú to sladkosti, biela múka a výrobky z nej atď. Dobré sacharidy sú naopak tie komplexné, alebo zložené. Prijímame ich vo forme celozrnných výrobkov, obilnín, strukovín, ovocia a zeleniny. Rozkladajú sa pomaly, ich štiepenie trvá dlhšie a tak znamenajú dlhší pocit nasýtenia. Majú zložitú štruktúru, ako hovorí ich názov a naše telo teda na ich štiepenie musí vydať určitú energiu. Pozor, nie sú to tie známe keksíky z reklamy! ? Dobré sacharidy obsahujú vlákninu, ktorá je veľmi dôležitá pre správne trávanie, čistenie čriev a detoxikáciu nášho tela.
Ďakujem vám za „pozornosť“, dnes som sa trošku viac rozpísala, tak dúfam, že ste dočítali až do konca a našli ste si v článku zaujímavé a užitočné informácie.
Mimochodom, hlasovanie do „Blogger roka 2017“ stále prebieha, som vďačná za každý Váš hlas 🙂
PORADÍME VÁM S JEDÁLNIČKOM?

Leave a Comment